Pohľad do zákulisia alebo kronika (ne)spolupráce s Goes
2010 – rozjazd
Stávame sa importérom štvorkoliek Goes pre český a slovenský trh. Hneď od začiatku patríme k najúspešnejším európskym dovozcom. V tej dobe si táto francúzska značka necháva svoje štvorkolky vyrábať v čínskej továrni CF Moto.
2015 – zadretý motor
CF Moto zastavuje akýkoľvek vývoj nových modelov pre Goes a ďalej rozvíja iba stroje pre svoju vlastnú značku. Nové modely nám strašne chýbajú. Pre našich zákazníkov máme len veľmi obmedzenú ponuku zastaralých strojov. Roky hučíme do Francúzov, nech situáciu vyriešia... Márne. Jedinou inováciou, ktorej sa dočkáme, sú akurát nové farby alebo samolepky.
2020 – túrujeme
Francúzi konečne dohodli výrobu nových modelov v gigantickej čínskej fabrike Loncin. Hurá! Do konca roka nám dorazia pracovné ÚTéVéčka a ľahké štvorkolky so zadným náhonom s objemom 200 a 300 kubíkov. Poriadne quad delo nám ale furt chýba, a tak v boji s konkurenciou stále prehrávame.
2021 – objavujeme motorky Voge
Dozvedáme sa, že Loncin nedávno založil vlastnú značku motoriek Voge. Okamžite kontaktujeme Goes, že o mašiny Voge máme záujem. Francúzi ale chcú zostať len pri štvorkolkách. Obraciame sa teda priamo na továreň Loncin s tým, že sa chceme stať importérom pre ČR a SR. Slovensko je naše. Česko nám ale pod nosom „ukradli“ Nemci. Škoda.
2021 – sedemstovka na obzore
V septembri nás Goes pozýva na návštevu. Vo Francúzsku nám ukazujú fotky novej štvorkolky, ktorú práve pripravujú. Bude to sedemstovka 4x4. Vyrábať ju bude Loncin, ale v Európe sa bude predávať len pod značkou Goes. Konečne! Snáď sa začína blýskať na lepšie časy.
2022 – letíme sa zoznámiť
Hneď v januári letíme do Francúzska znova. Tentokrát už na prehliadku a prvé testy 700 ccm štvorkolky. Na prvý pohľad pekne spracovaný stroj, moderné technológie a perfektná výbava. V teréne sa navyše ukáže, že má aj skvelý výkon a výborne fungujúci podvozok.
Od začiatku nás ale zaráža, že na štvorkolke chýba akýkoľvek znak toho, že je to značka Goes. Ale čo, hovoríme si, je to len predprodukčný kus. Keď dostaneme sedemstovky na predajne, všetko bude istotne ok. Od Francúzov sa dozvedáme, že nová štvorkolka dostane meno Goes Arkose 700. Paráda. Tešíme sa!
2022 – prvá sedemstovka cestuje do Benešova z Číny vlakom
Tešíme sa tak veľmi, že si jeden kus nechávame poslať z Číny vlakom, nech je u nás dvakrát rýchlejšie ako zvyšok, ktorý sa plaví po mori. Bedňu rozbaľujeme ešte pred dielňou. Okamžite nám udrú do očí všadeprítomné logá Loncin a tiež polepy na bokoch štvorkolky. Všade je názov XWolf. Arkose nikde. Značku Goes sme našli celkovo na štyroch samolepkách. Stálo na nich Goes by Loncin. Logo Goes nikde. Utešujeme sa, že na strojoch, ktoré k nám už plávajú v kontejneroch, bude všetko inak a správne.
2022 – sklamanie strieda sklamanie
Tesne pred Vianocami nám prichádzajú prvé kontajnery očakávaného modelu Goes Arkose 700. Po rozbalení na nás ale opäť vykuknú štvorkolky s logami Loncin, nápismi XWolf a zase len štyrmi samolepkami Goes by Loncin. Pýtame sa Francúzov v Goese, prečo to tak je a čo s tým budú robiť. Ako máme zákazníkom predávať štvorkolku značky Goes, ktorá ale Goesom vôbec nie je? To sa nedá obkecať štyrmi samolepkami. Odpoveď znie, o všetkom sa rokuje.
2023 - veríme Francúzom
Ostatní európski importéri Goes sa po tejto skúsenosti spoja priamo s továrňou Loncin a zahajujú s ňou spoluprácu bez Goesu. Stávajú sa zástupcami samotného výrobcu a značky Loncin. V Gorexe si ale ctíme dohody a stále stojíme za Francúzmi z Goesu. Predávame štvorkolky, ktoré značku Goes prezentujú stále rovnakým spôsobom – štyrmi samolepkami Goes by Loncin – a kvôli francúzskej marži sú o nemalú čiastku drahšie ako inde v Európe.
2023 – spoločná dohoda
Vydržíme to do polovice roka 2023. Potom sa spoločne s Goesom a Loncinom dohodneme, že aj my budeme spolupracovať priamo s továrňou Loncin a staneme sa zástupcami značky Loncin pre Slovensko a Čechy. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Dosť to mrzelo nás aj Francúzov. Goes bol našou srdcovkou. Z Francúzska prichádza uistenie, že obnovujú jednanie s pôvodným výrobcom, čínskou fabrikou CF Moto. Chcú od nej nové modely pre značku Goes.
Tešíme sa, s čím Goes príde. Už o pár týždňov nám cez online videohovor ukazujú prvé návrhy nových dizajnov štvorkoliek Goes, ktoré by sa mali vyrábať v CF Moto. Opäť ale iba malé objemy – 400 a 500 ccm.
2023 - podraz
Zhruba o mesiac dostaneme z Francúzka list, že značka Goes končí. Drsné? Áno, ale toto by bol ešte ten lepší variant. V skutočnosti totiž došlo k niečomu inému. Goes neskončil. Francúzi namiesto konca predali značku Goes čínskej spoločnosti CF Moto a tá sa tak stala 100 % čínskou značkou. Jasné. Mali na to právo. Ale viete, čo fakt berieme ako podraz? Že nám o tom nič nepovedali. Dozvedeli sme sa to až od ďalšieho európskeho importéra.
Suma sumárum: Absolútne sme nedostali šancu so štvorkolkami Goes pokračovať. Namiesto toho prišlo len suché oznámenie o tom, že najneskôr do polky roka 2024 musíme predaj štvorkoliek Goes ukončiť. Ďalej sa už s nami nepočíta.
Finito
Všetko zlé je na niečo dobré. Nie, nebolo to jednoduché. Ale, ako si sa dočítal, nemali sme na výber a s dovozom značky Goes sme boli nútení skončiť. Plakať nad rozliatym mliekom sa ale nechystáme. Len sme chceli zákazníkom vecne ukázať, ako to celé prebehlo. Nestaviame sa do pozície obete. Aj keď nás ten koniec štval, a stále štve, tak nám priniesol kopec užitočného. A práve o tom dobrom sa dozvieš tu.
A ak máš strach, ako to bude s dielmi na tvoju štvorkolku, alebo čo teraz s tvojou zárukou, môžeš byť pokojný, všetko sa dozvieš tu.